top of page

A reggeli hátfájás 6 fő oka

Egy már meglévő, állandó hátfájás miért rosszabb reggelente ls mit tehetünk ellene?


“Így keltem fel”

- a vendégeim részéről ez egy elképesztően gyakori leírása annak, hogy hogyan kezdődött a hátfájás.


És miért? Veszélyes az alvás? Természetesen nem: a hátfájással való ébredés ritkán jelez komoly problémát.


Most leginkább a krónikus hátfájásról lesz szó, amely reggelente a legrosszabb.

Napközben többé-kevésbé tünetmentes vagy, viszont mindegy egyes nap ébredés után kínzó fájdalmaid vannak. Magadra ismersz?

De az akut hátfájások is sokkal gyakoribbak a nap első néhány órájában és ez összefüggésben lehet azzal, hogy a krónikus hátfájás miért rosszabb reggelente.


Ez egy nehezen kezelhető probléma, mert a legtöbb fájdalomnak valószínűleg több, apró krónikus oka van, de itt van néhány példa rá:


Krónikus gyulladásból eredő hátfájás (pl rheumatoid arthritis): autoimmun betegségből eredő kórus gyulladás, amely gyakran súlyos, viszonylag ritka, de meglehetősen jól ismert.


Myofasciális fájdalom szindróma vagy fibromyalgia: Az izom fájdalma egy adott ponton a “trigger” pontokon, vagy egy kiterjedtebb területen jelentkezik


Álmatlanság/ rossz minőségű alvás: A reggeli hátfájás legalapvetőbb magyarázata.

Rossz alvási testtartás: bár ez a “legnyilvánvalóbb” oka annak, hogy görccsel a hátadban ébredsz, de az ok lehet rosszabb is, mint gondolnád.


Csontritkulás, D-vitamin hiány: mindkettő elég gyakori, összefügg a krónikus fájdalommal és különösen a reggeli csontfájdalommal.



És a mítoszok:


A rossz matracokat általában túlértékelik, mint a hátfájás egyik tényezőjét.


A pszichológiai tényezőknek is gyakran túl nagy súlyt tulajdonítanak. Az elme sok krónikus fájdalom esetén fontos szerepet játszik, de a reggeli hátfájás különösen valószínűtlen, hogy pszichoszomatikus lenne.


A porckorong duzzanat is népszerű bűnbak, de ez erősen spekulatív és nagy valószínűséggel téves.


Comments


bottom of page